Firma menggunakan teknik belanjawan modal
untuk mengagihkan sumber-sumber kewangan mereka terhadap projek-projek tempatan
dan antarabangsa yang menjanjikan kadar pulangan lebih tinggi. Setelah mengenal
pasti peluang yang menguntungkan itu, firma mesti mendapatkan modal yang
mencukupi untuk membiayai mereka, sama ada daripada sumber luaran atau dalaman.
Dengan berbuat demikian, perniagaan antarabangsa mahukan untuk mengurangkan kos
di seluruh dunia modal, di samping meminimumkan risiko pertukaran asing, risiko
politik, dan beban cukai global.
SUMBER LUAR MODAL PELABURAN
Apabila menaikkan pembiayaan luar bagi
projek-projek pelaburan, perniagaan antarabangsa boleh memilih daripada sumber
yang kaya dengan hutang dan alternatif ekuiti. Bank-bank pelaburan, seperti
Goldman Sachs, dan firma-firma sekuriti, seperti Merrill Lynch dan Nomura,
boleh membantu firma memperoleh modal daripada sumber luar. Untuk contoh, jika
firma mahu meningkatkan asas ekuiti, sebagai perantara boleh meletakkan saham
firma dengan pelabur di negara ini, di negara tuan rumah, atau di negara-negara
lain. Untuk memudahkan penjanaan ekuiti di peringkat antarabangsa, banyak MNC
menyenaraikan saham mereka di pasaran saham di beberapa negara yang berbeza.
Sebagai contoh, saham Sony disenaraikan di New York, Tokyo, dan bursa saham
Osaka. Melalui pelbagai penyenaraian asing, perniagaan antarabangsa menyakinkan
para pelabur asing mereka dengan mudah boleh melupuskan saham mereka apabila
diperlukan.
Firma antarabangsa juga mempunyai banyak
peluang untuk meminjam dana di peringkat antarabangsa sama ada untuk jangka
pendek atau jangka panjang. Mereka boleh membeli untuk terma-terma kredit
terbaik di pasaran negara asal mereka , dalam pasaran negara tuan rumah , atau
di pasaran lain.
Sebagai contoh Syarikat Baltek di New Jersey, yang setiap
tahun menghasilkan produk kayu balsa di kilangnya di Ecuador bernilai $30 juta.
Baltek bergantung kepada bank Ecuador tempatan bagi membiayai pengembangan ke
penternakan udang di Teluk Guayaquil. Firma itu mendapati yang bank-bank ini lebih
bersemangat untuk perniagaannya daripada bank di US menunjukkan satu contoh kelebihan menjadi ikan besar dalam
kolam yang kecil. MNC yang lebih besar mungkin bergantung kepada sindiket pinjaman
jangka pendek dan sederhana di mana konsortium bank-bank antarabangsa dan
pengurus dana pencen menyertai mereka dan bersama-sama untuk menyediakan modal
. Selalunya pinjaman bersindiket menggunakan mata wang euro kerana ketiadaan
dalam peraturan bank pusat boleh mengurangkan kos pinjaman berasaskan mata wang
euro. MNC juga boleh mendapatkan pinjaman jangka panjang dalam bentuk bon di
dalam negara , bon asing dan bon euro.
Firma-firma sekuriti dan bank pelaburan
secara berterusan membangunkan teknik pembiayaan yang inovatif untuk
mengurangkan kos pinjaman untuk pelanggan MNC mereka atau untuk mengeksploitasi
jurang dalam peraturan-peraturan kewangan negara. Sebagai contoh, sebuah
syarikat multinasional boleh menerbitkan dua bon mata wang, di mana dengan
meminjam wang dan membayar bunga dalam satu mata wang tetapi membayar principal
dengan mata wang kedua. Sebagai alternatif , bon boleh dikuasai sebagai bekas
kepada beberapa mata wang atau boleh ditebus dalam bentuk emas. Sesetengah
firma menjadi sangat kreatif.
Sebagai contoh, pada awal tahun 1990an, Syarikat
Walt Disney mengeluarkan $400 billion bon euro yang mempunyai sentuhan yang
berbeza: kadar faedah bergantung kepada kejayaan 13 filem Disney . Pelabur
dijamin sekurang-kurangnya kadar 3 peratus, dengan kemungkinan pulangan 13.5
peratus, perbandingan bon berkualiti telah menghasilkan hanya 7 hingga 8
peratus . Pelabur bersemangat untuk merebut bon , dengan pertaruhan bahawa '
Muppet Krismas Carol ' dan filem Disney yang lain akan menjadi hits box office.
Gembira dengan keupayaan tersebut pembuat filem mengambil beberapa risiko untuk
para pemegang bon melalui kadar faedah minimum yang rendah, beberapa tahun
kemudian Disney mentawarkan perkembangan yang sama dikaitkan dengan satu set
baru gambar bergerak .
Satu aspek penting dalam pasaran modal
antarabangsa adalah ‘swap’ pasaran, di mana dua firma boleh bertukar-tukar
obligasi kewangan mereka. ‘Swap’ dilaksanakan bagi mengubah kos dan sifat
tanggungan faedah firma atau untuk menukar mata wang di mana hutangnya
didenominasikan. Sebagai contoh, andaikan firma A mempunyai obligasi kadar
tetap tetapi lebih suka satu kadar terapung, manakala firma B mempunyai
obligasi kadar terapung dan mahu satu kadar tetap. Kedua-dua syarikat boleh ‘swap’
obligasi mereka. Seperti yang dinyatakan oleh John Grout, seorang pegawai
kewangan di Cadbury Schweppes, kelebihan pasaran ‘swap’ ialah ia membolehkan
anda untuk menyesuaikan pendedahan profil tanpa perlu membatalkan urus niaga
asas. Selalunya sebuah bank antarabangsa akan memudahkan pertukaran itu dengan
bertindak sebagai broker atau dengan menjalankan separuh daripada ‘swap’ untuk
akaun sendiri.
MNC juga sering terlibat dalam pertukaran
mata wang untuk beralih kepada tanggungan faedah dan pembayaran mereka daripada
mata wang yang kurang diutamakan kepada mata wang yang lebih diutamakan kepada
yang lebih diutamakan lagi. Sebuah syarikat multinasional boleh
mempertimbangkan obligasi bersihnya dalam satu mata wang menjadi terlalu besar
atau boleh menjangkakan turun naik kadar pertukaran yang memberi kesan buruk
terhadap kos pembayaran balik pinjamannya. ‘Swap’ boleh diatur di antara dua
firma yang berbeza pilihan mata wang. Bank-bank antarabangsa memainkan peranan
penting dalam ‘swap’ di pasaran mata wang. Ini kerana mereka terus memantau
pasaran pertukaran asing serta pendedahan mata wang bersih mereka sendiri,
mereka biasanya boleh menampung keperluan MNC untuk menukar mana mana mata wang. Kebanyakan
bank-bank antarabangsa terlibat dalam penukaran mata wang dengan pelanggan
korporat secara berterusan.
SUMBER DALAMAN MODAL
PELABURAN
Satu lagi sumber modal pelaburan untuk
perniagaan antarabangsa adalah aliran tunai yang dijana secara dalaman -
sebagai contoh, keuntungan daripada operasi dan perbelanjaan bukan tunai
seperti susut nilai dan pelunasan yang diperolehi oleh firma induk dan pelbagai
anak syarikat. Jumlah daripada sumber-sumber itu penting: dalam tahun 2005,
syarikat subsidiari asing milik AS – pemilik firma memperoleh $ 550 billion,
dan subsidiari Amerika Syarikat daripada syarikat milik asing memperoleh $81
billion.
Tertakluk kepada kekangan undang-undang,
firma induk boleh menggunakan aliran tunai yang dihasilkan oleh mana-mana anak
syarikat untuk membiayai projek-projek pelaburan mana-mana anggota keluarga
korporat. Induk korporat boleh mengakses aliran tunai secara langsung melalui
bayaran dividen syarikat subsidiari tersebut kepadamereka . Induk boleh
menyalurkan dana kepada anak syarikat lain sama ada melalui pinjaman atau
pelaburan ekuiti tambahan dalam subsidiari anak syarikat itu . Sebagai
alternatif, satu anak syarikat boleh melabur dalam atau meminjamkan dana secara
terus kepada sebuah anak kedua.
Rajah berikut meringkaskan pelbagai sumber dalaman modal yang sedia ada kepada syarikat induk dan anak-anak syarikat .
Rajah berikut meringkaskan pelbagai sumber dalaman modal yang sedia ada kepada syarikat induk dan anak-anak syarikat .
Dua kekangan undang-undang boleh
menjejaskan keupayaan syarikat induk untuk memindahkan dana antara
subsidiarinya. Pertama, jika anak syarikat itu tidak dimiliki sepenuhnya oleh
syarikat tersebut, syarikat induk mesti
menghormati hak-hak pemegang saham lain syarikat subsidiari tersebut. Mana-mana
pemindahan intracorporate dana mesti dilakukan secara pasaran yang adil. Ini memastikan
bahawa syarikat induk tidak mengalihkan keuntungan syarikat subsidiari tersebut
sesuka hati. Dengan itu merosakkan kepentingan pemegang saham yang lain. Jika
anak syarikat yang dimiliki sepenuhnya, pemindahan dana tidak membangkitkan isu
ini. Kedua, sesetengah negara mengenakan sekatan ke atas penghantaran balik
keuntungan, oleh itu menghalang pemindahan intracorporate mereka.
STRATEGIK PEMINDAHAN HARGA
Sebilangan besar perdagangan dunia
melibatkan urus niaga antara anak syarikat perbadanan yang sama , sebagai anak
syarikat pengeluaran Syarikat Toyota Motor yang menjual Lexus Sedan buatan Jepun untuk jualan anak syarikat Toyota di
Amerika Syarikat. Akaun penghantaran Intracorporate dianggarkan 40 peratus
daripada perdagangan barangan antarabangsa AS, misalnya.
Satu pemindahan harga ialah harga yang
dibayar untuk barangan dan perkhidmatan yang terlibat dalam urus niaga
intracorporate antara anak syarikat dan cabang-cabang keluarga korporat. Dalam
amalan , pemindahan harga dikira dalam salah satu daripada dua cara:
1. Kaedah berasaskan pasaran
2. Kaedah berasaskan bukan pasaran
PEMINDAHAN HARGA BERASASKAN PASARAN.
Kaedah berasaskan pasaran menggunakan harga ditentukan di pasaran terbuka untuk
memindahkan barang-barang antara unit induk korporat yang sama . Katakan
Samsung mahu mengeksport cip memori dari Korea Selatan untuk digunakan dalam
pemasangan komputer peribadi di salah satu daripada anak syarikat Amerika
Syarikat. Ia boleh mewujudkan harga pemindahan bagi cip memori antara anak
syarikat Amerika dan Korea dengan menggunakan harga pasaran terbuka bagi cip
tersebut.
Pendekatan berasaskan pasaran mempunyai
dua manafaat utama. Pertama, ia mengurangkan konflik antara kedua-dua unit
berbandingan harga yang sesuai. Semakin tinggi harga yang dikenakan dalam
pemindahan intra korporat , maka anak syarikat yang lebih baik prestasi jualan
akan muncul dan pembeli anak syarikat yang kurang prestasi akan muncul. Setakat
yang syarikat induk memperuntukkan bonus pengurusan atau modal pelaburan untuk
anak-anak syarikat pada asas keuntungan, pengurus unit mempunyai insentif
kepada pertelingkahan daripada harga pemindahan itu kerana mereka mengambil
berat tentang bagaimana laporan sistem perakaunan MNC melaporkan prestasi unit
mereka. Dari perspektif induk, walau bagaimanapun, sesetengah hujah-hujah ini
hanya membazirkan sumber-sumber firma. Apabila rekod perakaunan firma
disatukan, secara keseluruhan sebelum cukai keuntungan, ianya akan tetap sama tidak kira sama ada pemindahan
harga ‘overstates’ keuntungan unit A dan memperkecilkan unit B, atau
sebaliknya. Dengan menganggap kedua-dua anak-anak syarikat mengiktiraf
kesaksamaan asas harga berasaskan pasaran , konflik intra korporat akan dapat dikurangkan.
Kedua, adalah pendekatan berasaskan
pasaran yang menggalakkan keuntungan keseluruhan MNC dengan menggalakkan
kecekapan unit jualan. Jika harga unit boleh mengenakan bayaran untuk jualan
intra korporat adalah terhad kepada harga pasaran, pengurus itu tahu keuntungan
unit tersebut bergantung kepada keupayaan mereka untuk mengawal kos. Selain
itu, mereka menyedari bahawa jika mereka berjaya menghasilkan keluaran yang
lebih murah daripada pesaing antarabangsa, berasaskan pindahan penentuan pasaran
harga syarikat induk akan mengakui usaha mereka sepenuhnya. Didorong oleh
prospek bonus dan kenaikan pangkat lumayan, pengurus unit mempunyai setiap
insentif untuk meningkatkan kecekapan dan keuntungan operasi mereka.
PEMINDAHAN HARGA BERASASKAN BUKAN PASARAN.
Pindahan harga juga boleh ditubuhkan dengan menggunakan kaedah berasaskan bukan
pasaran. Harga yang dinyatakan oleh rundingan antara membeli dan menjual unit
atau atas dasar peraturan berasaskan kos biasa, seperti kos pengeluaran dan
penambahan yang tetap. Sesetengah perkhidmatan daripada induk korporat boleh
ditaksirkan sebagai peratusan daripada jualan syarikat subsidiari tersebut,
adalah untuk bayaran bagi overhead am korporat dan perkhidmatan pentadbiran
atau untuk hak untuk menggunakan teknologi atau harta intelektual yang dimiliki
oleh syarikat induk. Pada tahun 2006, misalnya, anak-anak syarikat asing yang
dibayar syarikat induk US adalah sebanyak $44.5 billion dalam bentuk royalti
dan yuran pelesenan, dan anak syarikat Amerika dibayar syarikat induk milik
asing sebanyak $20.9 billion untuk tujuan yang sama.
MNC biasanya menggunakan hanya sebahagian
yg berasaskan harga bukan pasaran kerana, bagi sesetengah barangan dan
perkhidmatan, tidak ada pasaran sebenar wujud di luar firma itu. Sebagai
contoh, pasaran tunggal bagi enjin yang dihasilkan di kilang Ford di Sepanyol,
merupakan produk daripada pemasangan kereta di kilang Ford di Belgium, Jerman,
dan United Kingdom. Ini kerana tidak ada pasaran luar wujud untuk enjin ini, Ford
boleh menubuhkan harga pemindahan untuk enjin berdasarkan kos pengeluaran
ditambah peruntukan untuk overhead dan keuntungan. Begitu juga, keupayaan
Toyota untuk mereka bentuk dan membangunkan model kereta baru bukanlah
perkhidmatan yang dibeli dan dijual di pasaran terbuka. Namun Toyota mungkin
mahu mengenakan kepada Amerika Utara, Eropah, dan anak-anak syarikat
Australia, yuran yang sesuai bagi penggunaan perkhidmatan penyelidikan, reka
bentuk, dan pembangunan.
Penggunaan harga berasaskan bukan pasaran
mempunyai kelemahan dan kelebihan. Satu kelemahan adalah pengurus yang membeli
dan menjual unit akan membuang masa dan tenaga berhujah berbanding harga
pemindahan yang sesuai kerana ia akan menjejaskan keuntungan laporan mereka
walaupun melaluinya akan mempunyai kesan keseluruhan apabila pendapatan syarikat induk disatukan sebelum
cukai. Harga pemindahan berasaskan bukan pasaran juga boleh mengurangkan
kecekapan unit jualan itu. Satu pemindahan harga berdasarkan kos penjual
ditambah beberapa kos boleh mengurangkan
insentif penjual untuk mengekalkan kos yang rendah kerana ia boleh melalui
sebarang kenaikan kos kepada ahli-ahli keluarga korporat lain melalui pindahan harga
berasaskan bukan pasaran.
Walau bagaimanapun, penggunaan strategik pemindahan
harga berasaskan bukan pasaran boleh memberi manfaat kepada perniagaan
antarabangsa , seperti ditunjukkan di jadual 18.4. Menyusun semula harga intra
korporat yang kreatif boleh membenarkan syarikat induk untuk mengurangkan bil
cukai keseluruhannya.
Sebagai contoh, sebuah syarikat multinasional boleh
mengurangkan beban tarif import ‘ad
valorem’ dengan mengurangkan caj harga unit jualan keatas unit pembelian. Dengan itu ianya akan menurunkan
asas di mana tarif dikira. Penstrukturan yang bijak dalam pemindahan harga juga boleh membenarkan firma
untuk mengelakkan sekatan oleh negara tuan rumah ke atas penghantaran balik
keuntungan.
Katakan, sebagai contoh, bahawa Negara tuan rumah menyekat pelbagai
penghantaran balik dengan melarang pembayaran dividen daripada anak syarikat
kepada syarikat induk . Syarikat Induk boleh mengelakkan sekatan ini dengan menaikkan
caj pemindahan harga anak syarikat untuk barangan dan perkhidmatan yang
dikeluarkan oleh unit-unit lain di dalam keluarga korporat atau dengan
mengenakan bayaran untuk perkhidmatan korporat. Melalui teknik ini akan
mengalir tunai daripada anak syarikat ke bahagian lain firma itu dalam bentuk
bayaran untuk barangan atau perkhidmatan, dan bukan melalui bayaran dividen yang
dilarang. Kesannya tetap sama, bagaimanapun : dana ( dalam bentuk tertentu )
adalah dihantar pulang dari negara tuan rumah.
Bagaimanapun penggunaan strategik paling berkesan digunakan dalam pindahan harga, untuk mengurangkan jumlah
bayaran cukai pendapatan firma. Pemindahan Harga firma A sering mencerminkan
keseimbangan antara akibat cukai dan kekangan undang-undang yang dikenakan oleh
negara-negara di mana firma beroperasi. Banyak kajian yang dijalankan oleh
penyelidik menunjukkan bahawa MNC melibatkan diri secara rutin dalam peralihan
tingkah laku cukai melalui pindahan harga dan peranti lain. Katakan sebuah
syarikat multinasional beroperasi di kedua-dua negara , satu dengan kadar cukai
pendapatan korporat yang tinggi dan yang kedua dengan kadar yang rendah. Firma
boleh menaikkan harga pemindahan dikenakan kepada anak syarikat di negara -
cukai yang tinggi dan menurunkan mereka yang didakwa sebagai anak syarikat di negara - cukai yang rendah . Dengan
melakukan ini akan mengurangkan keuntungan anak syarikat yang pertama, seperti
yang diukur oleh rekod-rekod perakaunan , sementara meningkatkan keuntungan
kedua. Kesan bersih adalah untuk beralih lokasi dari keuntungan MNC dari negara
- cukai yang tinggi kepada negara - cukai yang rendah , dan dengan itu
mengurangkan beban cukai keseluruhan firma.
Ireland, sebagai contoh, menawarkan
kadar cukai pendapatan yang rendah ke atas keuntungan korporat untuk
menggalakkan syarikat multinasional untuk menempatkan kilang-kilang dan
kemudahan perkhidmatan di negara itu. Namun pelepasan cukai ini juga
menggalakkan syarikat multinasional untuk memanipulasi pemindahan harga
dikenakan oleh anak-anak syarikat Ireland untuk meningkatkan keuntungan dan
mengurangkan keuntungan anak-anak syarikat bukan Ireland.
Walaupun pemindahan dana intracorporate
itu secara teori boleh mendapat manafaat keseluruhan firma itu, mereka boleh
membuat masalah yang serius di anak syarikat dan peringkat pengurusan. Dari
perspektif syarikat induk, beralih aliran tunai untuk mengurangkan cukai boleh
memberi manfaat. Walau bagaimanapun, ia boleh menyebabkan masalah operasi dan
peningkatan perbelanjaan bagi anak syarikat. Syarikat induk boleh menganggapnya
dasar bijak untuk mengalihkan modal kerja syarikat subsidiari tersebut dan
mengurangkan keuntungan yang dilaporkan dengan menaikkan bayaran royalti, caj
pentadbiran, atau harga pemindahan lain. Namun pendekatan itu boleh menyebabkan
gambaran mengelirukan berkaitan prestasi syarikat subsidiari tersebut di
pasaran. Jika syarikat induk memberi ganjaran kepada prestasi pengurusan tanpa
membuat pelarasan bagi manipulasi kewangan, moral di kalangan pengurus syarikat
subsidiari tersebut mungkin menjunam, dan merugikan syarikat induk.
KAWASAN PERLINDUNGAN CUKAI
Keupayaan syarikat-syarikat multinasional
yang lebih rendah beban cukai mereka dengan menggunakan strategik pemindahan harga
dipermudahkan dengan wujudnya kawasan-kawasan perlindungan cukai, negara-negara
yang mengenakan sedikit atau tiada cukai pendapatan korporat. Dengan bayaran
yang agak kecil sebuah syarikat multinasional boleh menubuhkan sebuah anak
syarikat milik penuh di syurga cukai. Dengan memanipulasi bayaran seperti harga
pemindahan, dividen, faedah, royalti, dan keuntungan modal antara pelbagai anak
syarikat, sebuah syarikat multinasional boleh mengalihkan pendapatan daripada
anak syarikat di negara- yang tinggi cukai kepada anak syarikat yang beroperasi
di syurga cukai. Dengan tempahan keuntungannya dalam anak syarikat syurga
cukai, MNC lepas dari cengkaman ejen pendapatan di negara-negara lain.
Sebagai
contoh, sebuah syarikat multinasional boleh memberi pemilikan cap dagang kepada
sebuah subsidiari yang terletak di Kepulauan Cayman. Anak syarikat itu kemudian
boleh mengenakan bayaran setiap anak syarikat operasi perbadanan itu bayaran
untuk penggunaan tanda niaga. Bayaran yang dibayar oleh anak-anak syarikat yang
beroperasi mengurangkan keuntungan mereka dan dengan itu cukai pendapatan
korporat mereka perlu membayar kepada kerajaan tuan rumah mereka. Kerajaan di
Kepulauan Cayman, bagaimanapun, tidak mengenakan cukai ke atas yuran pelesenan
tanda dagangan yang diperolehi oleh anak syarikat terletak di sana - atau ke
atas pendapatan, keuntungan, keuntungan modal, atau dividen. Oleh itu, MNC
mengurangkan beban cukai pendapatan keseluruhan. 'Menerokai luar negara'
meneroka bagaimana kerajaan Amerika Syarikat mengawal keupayaan MNC Amerika
Syarikat untuk menggunakan kawasan-kawasan perlindungan cukai untuk
mengurangkan bayaran cukai pendapatan mereka.
Beberapa negara-negara kecil lain,
termasuk Bahamas, Liechtenstein, dan Antillen Belanda, juga telah menjalankan
perniagaan dalam kawasan yang menjadi kawasan-kawasan perlindungan cukai. Bagi
menarik syarikat multinasional, syurga cukai bukan sahaja perlu menahan diri
daripada mengenakan cukai pendapatan tetapi juga menyediakan iklim politik yang
stabil dan perniagaan, sistem mahkamah yang cekap, dan industri komunikasi
perbankan canggih dan. Sebagai balasan, syurga cukai itu dapat menangkap yuran
francais dan pemerbadanan dan menjana banyak pekerjaan profesional yang lumayan
lebih daripada apa yang saiz ekonominya biasanya boleh lakukan. Sebagai syurga cukai ianya boleh
mewujudkan ekonomi yang berkembang maju.
Sebagai contoh, firma milik asing
melebihi 32,000 penduduk di Kepulauan Cayman dengan nisbah dua-ke-satu.
Kepulauan Cayman sebagai syurga cukai berjaya mencerminkan ia perkhidmatan
berkualiti tinggi menyediakan kepada perniagaan antarabangsa; sebuah syarikat
multinasional boleh membuat dan menggabungkan anak syarikat Kepulauan Cayman
dalam masa 24 jam jika diperlukan. Firma mewujudkan permintaan untuk
profesional yang dibayar seperti akauntan, ahli bank, dan peguam. Hasilnya,
Kepulauan Cayman adalah pusat utama perbankan dan kewangan dunia. Ia kini rumah
kepada hampir 300 bank aktif dengan aset berjumlah $ 1.9 trillion, hampir 800
syarikat insurans, dan lebih 9,000 dana bersama. Dari perspektif Kepulauan Cayman,
sektor Syurga cukai untuk syarikat tempatan mewakili industri muktamad 'bersih'
supaya dikasihi oleh pegawai pembangunan ekonomi. Walau bagaimanapun, kewujudan
kawasan-kawasan perlindungan cukai mencipta banyak masalah bagi pihak berkuasa
pencukaian negara-negara.
Agensi-agensi kerajaan, seperti
perkhidmatan hasil dalaman Amerika Syarikat, juga sedar ini merupakan peluang
untuk bermain permainan perakaunan. Akibatnya, kedua-dua negara asal dan tuan
rumah meneliti dasar-dasar pemindahan-harga syarikat MNC yang beroperasi di
dalam sempadan mereka untuk memastikan syarikat tidak lari daripada kewajipan
cukai mereka dan kerajaan 'adil' menerima
cukai dari firma. Pendekatan yang biasa digunakan ialah menggunakan
ujian oleh pegawai kerajaan yang cuba untuk menentukan harga dua firma yang
tidak berkaitan dalam beroperasi secara selengan akan dipersetujui. Dalam
banyak kes, bagaimanapun , harga yang
sesuai adalah sukar untuk ditubuhkan , yang membawa kepada konflik antara
perniagaan antarabangsa dan pihak berkuasa cukai .
Sebagai contoh , pada tahun 1999 agensi
Hasil Dalam Negeri di UK melancarkan satu kajian sama ada IBM tidak sesuai
menaikkan kadar 8 peratus royalti yang dibayar oleh anak syarikat British ke
Amerika Syarikat, syarikat induk kepada 12 peratus bagi tempoh lima tahun
bermula pada tahun 1991. Kesan kadar royalti yang meningkat adalah untuk
beralih $260 million keuntungan daripada operasi UK ke dalam operasi US, sekali
gus mengurangkan cukai IBM terhutang kerajaan British. Sudah tentu, menentukan
harga tulus yang sesuai untuk aset yang unik seperti cap dagang dan teknologi
IBM adalah tidak mudah. Sekiranya Hasil Dalam Negeri menentukan bahawa IBM
berhutang tambahan cukai negara, tidak syak lagi IBM akan melawan keputusan
itu.
Begitu juga sebagai contoh, pada tahun 2004, perkhidmatan
hasil dalaman AS mendakwa bahawa syarikat ubat GlaxoSmithKline British
terhutang budi $2.7 billion, ditambah dengan faedah , mendakwa bahawa syarikat
itu mengenakan caj berlebihan kepada anak-anak syarikat Amerika untuk kos R
& D yang dilakukan di United Kingdom . Konflik tersebut jarang diselesaikan
dengan mudah atau cepat di atas faktor-faktor yang memerlukan banyak rundingan
untuk dilaksanakan.
No comments:
Post a Comment